راهنمای خرید سیم لاکی

راهنمای خرید سیم لاکی

مطمئناً افرادی که در بخش های صنعتی و یا کارهای فنی، تخصص داشته و مشغول به کار هستند، با سیم لاکی که تجهیزی پرکاربرد است، آشنایی دارند. و این را می دانند که معمولا تبدیل هر گونه نیروی الکتریکی به مکانیکی و برعکس آن، بدون سیم لاکی انجام پذیر نیست چرا که بدون سیم لاکی نمیتوان میدان مغناطیسی ایجاد نمود. همچنین در طراحی موتورهای الکتریکی از ساده ترین گرفته تا پیچیده ترین ابزارها و ادوات صنعتی، استفاده از سیم لاکی الزامی است. به همین منظور است که این محصول پرکاربرد را یک محصول استراتژیک می نامند.

حال در این راهنما قرار است درباره ی سیم لاکی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم که می تواند برای خرید این محصول به شما کمک کند. پس با ما همراه باشید.

چرا سیم لاکی یکی از پرکاربردترین سیم ها در صنایع امروزی است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید مزایای کاربردی سیم لاکی را مورد بررسی قرار داد، چرا که هر تجهیز و ابزاری که کارایی و مزایای بیشتری داشته باشد، مطمئناً استفاده گسترده تری در انواع صنایع دارد.

راهنما خرید سیم لاکی

مهمترین مزایای استفاده از سیم لاکی

همانطور که میدانید سیم لاکی یکی از انواع سیم های برق محسوب می شود، که از مس یا آلومینیوم ساخته شده و لایه ای بسیار نازک از یک لاک عایق روی آن کشیده شده است. به دلیل وجود همین روکش نازک، سیم های لاکی فضای خیلی کمی نسبت به سیم های معمولی اشغال می کنند. و همین امر باعث شده تا از سیم لاکی، اکثراً در کارها و فضاهایی که نیاز به ظرافت است، استفاده شود.

دیگر مزیت سیم لاکی، مقاومت بالا در برابر حرارت است و به همین دلیل از سیم لاکی عمدتاً در سیم پیچی ترانس ها و موتورها استفاده می شود. و به تعبیر دیگر میتوان این مزیت را نیز اضافه نمود که سیم لاکی، نوعی سیم لعابدار یا سیم آهنربایی است. که اساس کار آنها، ایجاد نیروی الکترومغناطیس است از این رو از جمله کاربردهای دیگر این سیم می توان به ساخت ترانسفورماتورها، القاگرها، موتورهای الکتریکی، بلندگوها، درایو دیسک های سخت و آهنربایی الکتریکی اشاره نمود. که وجود چنین مزیتی بر میگردد به وجود مس و آلومینیوم در این نوع سیم ها، که مهمترین فلزات در ساخت هادی سیم لاکی می باشند.

تفاوت استفاده از سیم لاکی با سیم های معمولی در چیست؟

سیم لاکی را به دلیل وجود عایق لاکی مانند روی آن به این نام می شناسند. که همین عایق لاکی، زمانی که سیم ها روی هم قرار گیرند، از ایجاد جرقه و انفجار جلوگیری می کنند.

پوشش سیم های معمولی از جنس پلاستیک است که به نسبت پوشش سیم های لاکی ضخیم تر بوده و لذا در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کمتری نیز دارند و در برابر حرارت لایه روکش آنها سریع ذوب می شود. به همین دلیل است که میتوان این نوع سیم ها را در دسته بندی حرارتی مختلفی قرار داده و همچنین از چند نوع روکش لاکی برای آنها، با توجه به کاربردشان در قطعات مختلف استفاده نمود.

قبل از خرید سیم لاکی

هنگام خرید سیم لاکی به نکات زیر توجه کنید

نوع لاکی که برای سیم لاک استفاده می شود: معمولا لاکِ سیم لاکی به سه دسته پلی اورتان که در اصطلاح به آن لاک PU گفته می شود، و لاک پلی استر که در اصطلاح به آن PEI گویند و لاک اُور کت که در اصطلاح به آن OC گفته می شود، تقسیم بندی می شود.

پیشنهاد مطالعه: تولیدکنندگان سیم لاکی در ایران

برترین برند سیم لاکی موجود در بازار: برندهای موجود در بازار همگی ایرانی هستند و جزو محصولات صادراتی محسوب می شوند. که سیم لاکی پایش، راما، لاک سیم، فارس، الکترو سیم و… همگی جزو بهترین و معتبرترین برند ها هستند.

قیمت سیم لاکی نسبت به سایر سیم های دیگر: لاکی که روی این نوع سیم ها استفاده می شود، در حال حاضر فقط و فقط کشور ایتالیا توان تولید آن را دارد، البته کشورهای دیگر چون ترکیه توانستند لاک آن را تولید نمایند اما از کیفیت و مقاومت پایین تری نسبت به لاک های تولید کشور ایتالیا برخوردارند. به همین منظور قیمت این نوع سیم نسبت به سیم های دیگر کمی گران تر می باشد.

همچنین این سیم ها به دلیل داشتن ضخامت های متنوع و کاربردهای گوناگون، به صورت قرقره ای در بازار به فروش می رسند. این را نیز مد نظر داشته باشید که میزان حرارت شما به چه اندازه اس؟ و باید سیم لاکی را با توجه به میزان حرارت و گرمای مورد نظر خریداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: سیم لاکی چیست؟

شرایط نگهداری از سیم لاکی هم در خرید تاثیرگذار است: بدین معنی که باید سیم لاکی را در شرایط مناسب نگهداری کرد تا از آسیب های احتمالی چون گرما، سرما، رطوبت و گرد و غبار دور بمانند. پس بهتر است سیم لاکی ها را داخل کارتن های مناسب و در فضاهایی که مانع از آسیب به آنها می شود نگهداری نمود. و خریداران عزیز هنگام خرید حتما سیم ها را بررسی نموده تا آسیب ندیده باشند و نباید آثار خط و خش روی آنها مشاهده شود.

گردآوری شده توسط: فروشگاه ایران سیم لاک

8 دیدگاه برای “راهنمای خرید سیم لاکی

    • محمد گفته:

      با سلام
      سیم مسی یا الومینیومی با روکش لاک(پلی استر ایمید یا پلی امید ایمید)به منظور استفاده در انواع الکتروموتورها و ترانس ها و ….

  1. بابک گفته:

    اطلاعات ارائه شده مفیدند ولی ناقص..
    مثلا در قسمتی نوشتید”نوع لاکی که برای سیم لاک استفاده می شود: معمولا لاکِ سیم لاکی به سه دسته پلی اورتان که در اصطلاح به آن لاک PU گفته می شود، و لاک پلی استر که در اصطلاح به آن PEI گویند و لاک اُور کت که در اصطلاح به آن OC گفته می شود، تقسیم بندی می شود.” … خوب ما چگونه بفهمیم چه نوع لاکی در سیمی که میخوهیم بخریم بکار برده شده؟ ممنون میشم اگر پاسخ را به ایمیلم ارسال فرمایید و در ضمن قیمت سیم لاکی یک میلی را هم بفرمایید قیمت کیلویی و قیمت عمده

  2. بابک گفته:

    شاید بهتر باشه سوالم رو اینجوری بپرسم که کدام نوع سیم لاکی یا لاکی که در سیم لاکی بکار برده میشه تحمل حرارتی بیشتری داره ؟

  3. سهیل گفته:

    سلام و ممنون بابت این مقاله جالب .در ادامه یک سوال از خدمت شما مهندس عزیز دارم . جهت یک پروژه تحقیقاتی در دمای اطاق و به دور از محیط نمناک نیاز به ساخت یک بوبین پنجاه گرمی به وزن حدود پنجاه گرم سیم به شماره ۰۲۸ دارم که قطری حدود چهل میلیمتر دارد و یک آهنربا هم به صورت پاندول در بالای آن نوسان می کند و من از چسب قطره ای به صورت این که فرضا یک مقدار قرقره می چرخد و کمی چسب قطره ای می زدم تا سیم ها،کنار هم بمانند بقیه در کامنت دوم

  4. سهیل گفته:

    باری ، این پروژه چندان که باید درست کار نکرد و من حالا به شک افتادم نکند چسب قطره ای کذایی حلال عایق است و باعث اتصال کوتاه در سیم پیچ می شود و نگته بعدی صدای وزوز سیم ها هنگام عبور آهن ربا است که طبعا نشان از ارتعاش سیم ها دارد و اگر این سیم ها با لاک رنگ شوند و اشباع گردند احتمتلا صدا هم نخواهند داد درست است این حدس ؟

    • فرهود گفته:

      سلام سهیل عزیز.فرض من ترانس های فریت هست. سیم ها در ترانس ها یا مواردی مثل مورد شما این صدا رو میدن .میشه این صدا رو به حداقل رسوند.یکی اینکه سیم ها رو نباید زیگ زاگ پیچید بلکه کنار هم و دقیق.دوم اینکه با تغییر فرکانس و دیوتی سایکل کاری می تان به فدکان مناسب رسید و وز وز حذف می شود .نکته بعدی اینکه هر چه سیم زخیم تر باشد وز وز کم تر است بنابراین با پیچیدن سیم های نازک سیم های ضخیم تر بدست آورد که پیچیدن آن راحت تر می شود و هم اینکه وز وز کمتر .نکته دیگه اینکه شما میتونید سیم پیچ کذایی رو در لاک غوطه ور کنید و بذارید خشک بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *