سیم لاکی چیست و تفاوت آن با سیم برق چیست؟

سیم لاکی چیست و تفاوت آن با سیم برق چیست؟

پیش از معرفی سیم لاکی و تفاوت آن با سیم برق می خواهیم با مفهوم سیم و انواع آن آشنا شویم.

سیم و انواع آن عبارتند از:

سیم ها ابزاری هستند که عموما از یک رسانای الکتریکی و یک عایق الکتریکی که به صورت روکش بر روی هادی قرار گرفته تشکیل شده است. کار سیم ها بدین گونه است که برای انتقال پتانسیل الکتریکی از یک نقطه به نقطه ی دیگر از سیم ها که دارای رسانای الکتریکی هستند استفاده می کنند. هادی سیم ها معمولا از جنس مس و آلومینیوم و یا از ترکیبات آن ها ساخته می شوند.

مشاهده محصولات سیم مسی: سیم لاکی

سیم ها بسته به نوع کاربرد و ضخامت و شکل شان به انواع: سیم مفتولی، سیم کواکسیال، سیم افشان، سیم لاکی و… به بازار عرضه می شوند. در این مقاله قصد داریم تا سیم لاکی و کاربرد آن و تفاوت آن را با سیم برق برای شما بازگو کنیم، با ما همراه باشید.

سیم مخصوص لاکی

سیم لاکی چیست؟

سیم لاکی، در واقع نوعی سیم ضخیم است که از جنس مس یا آلومینیوم می باشد، روی آن یک لایه ی نازک ماده عایق لاکی وجود دارد که همین لایه ی عایق باعث شده تا نوعی پوسته بسیار نازک برای محافظت از این سیم و عایق شدن آن ایجاد شود.

شاید دیده باشید که بعضی وقت‌ها لاک سیم به ظاهر ضخیم و بدون پوسته روی هم قرار گرفته اند و به هم برخورد می کنند ولی جرقه یا انفجاری رخ نمی دهد و چطور چنین چیزی ممکن است؟ این امکان به دلیل ویژگی مهم سیم لاکی می باشد، که هر چقدر سیم ها به یکدیگر برخورد کنند و کنار هم باشند مشکلی به وجود نمی آید. به همین دلیل هم سیم لاکی، امروزه مصرف فراوانی دارد.

سیم لاکی چیست-لاک سیم

از این سیم ها در سیم پیچی موتور به وفور و همچنین در بلندگوها استفاده می شود. به خصوص در همه ی موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها سیم لاکی وجود دارد! زیرا اساس کار ترانس ها و موتورهای الکتریکی با نیرو الکترومغناطیس و همین سیم پیچ ها می باشد و برای تولید نیرو الکترومغناطیس نیاز به سیم پیچ های لاکی فراوان می باشد.

سوالات متداول در مورد سیم لاکی:

سیم لاکی چیست؟

اگر سطح سیم های هادی را به وسیله فلزاتی مانند مس و یا آلومینیوم با عایق الکتریکی پوشش دهیم، سیم لاکی به دست می آید. که عایق بودن سیم لاکی باعث می شود تا بتوان با سیم پیچی، آن هم بدون بروز اتصال در سیم های کنار هم پیچیده شده، تجهیزاتی مانند انواع الکتروموتورها، ترانسفورماتورها و کمپرسورهای برودتی را تولید نمود.

تفاوت سیم یک لاک با دولاک در چیست؟

سیم لاکی یک لاک با دولاک در میزان ضخامت لاک عایق با یکدیگر متفاوتند. بدین معنی که اگر قطر سیم لاکی را از قطر هادی آن کم کنیم، ضخامت لاک عایق بدست می آید که در استاندارد با توجه به قطر سیم برای ضخامت لاک و اینکه سیم لاکی یک لاک باشد یا دولاک، محدوده ای مشخص شده است و با توجه به نوع مصرف باید به آن توجه شود.

چرا در برخی مواد از روکش پلی آمید ایمید (آورکت) در سیم لاکی استفاده می شود؟

خواص مکانیکی و حرارتی پلی آمید ایمید باعث شده تا برای برخی کاربردهای خاص مانند تولید کمپرسورهای برودتی یا قطعات خودرو از سیم لاکی با این روکش استفاده شود. چرا که روکش پلی آمید ایمید، در برابر خراش مقاومت بیشتری داشته و کلاس حرارتی آن 200 درجه سانتی گراد است.

علت اینکه بروی سطح سیم لاکی از پارافین استفاده می شود، چیست؟

در فرایند تولید سیم لاکی و قبل از پیچش سیم بروی قرقره، پوشش بسیار نازکی از پارافین روی سطح سیم قرار می گیرد. زیرا که این امر در عین اینکه آسیبی به سطح سیم نمی رساند، برای پیچش مناسب و منظم سیم روی قرقره نیز مناسب بوده و باعث باز شدن به آسان سیم از روی قرقره می شود.

میزان تنش وارد شده به سیم لاکی در چه حدی است؟

حداکثر نیروی اعمال شده به سیم لاکی، به قطر آن بستگی دارد. پس در عین حال، عملکرد دستگاههای بویین پیچ باید طوری باشد تا به سیم تنش اضافی وارد نکرده و سیم را پاره نکند. و پس از اتمام کار هر بویین و کاهش سرعت، دستگاه باید دارای سیم سفت کن یا ترمز باشد، که سرعت بالا را به قرقره منتقل نکرده و باعث ریزش لایه های بالایی سیم و ایجاد گره نیز نگردد.


دلیل استفاده از سیم لاکی چه می باشد؟

همانطور که گفته شد این سیم از مس یا آلومینیوم ساخته شده است و لایه ای بسیار نازک از یک لاک عایق روی آن کشیده شده، به همین دلیل هم این سیم نسبت به سیم معمولی فضای کمتری را اشغال می کند. همچنین سیم معمولی وقتی گرم شود، پلاستیک آن ذوب می شود. در حالی که سیم لاکی قدرت تحمل بیشتری در برابر گرما دارد. به همین دلیل یکی از پرکاربردترین سیم ها می باشد.

پیشنهاد مطالعه: معدن مس سرچشمه، بزرگترین معدن مس ایران

چگونگی شرایط نگهداری از سیم لاکی:

مواردی وجود دارد که باید برای نگهداری از سیم لاکی رعایت شود تا از آسیب رساندن به آن جلوگیری شود این موارد عبارتند از:

  • شرایط آب و هوایی بدین معنا که باید در محلی از آنها مراقبت شود که فاقد رطوبت زیاد و یا گرد و غبار باشد. بهتر است که سیم های لاکی را در کارتن های دربسته و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنیم. شرایط آب و هوایی باید به گونه ای باشد که نه زیاد سرد باشد نه زیاد گرم، در هوای معتدل باید آنها را نگهداری کرد.
  • هنگام حمل و نقل باید مراقب باشیم که سیم ها با وسایل و اشیای نوک تیز برخورد نکنند زیرا که این سیم ها به دلیل نازک بودنشان، امکان خراش افتادن روی آنها وجود دارد.

تفاوت سیم لاکی با سیم برق

تفاوت سیم لاکی با سیم برق در چیست؟

یکی از پرکاربردترین ابزار در ساختمان سازی، سیم برق می باشد که بر حسب نوع هادی و عایق به انواع متفاوتی تقسیم می شود. که با توجه به تفاوت نوع عایق و هادی سیم، شکل ظاهری سیم نیز متفاوت است. از سیم های برق جهت انتقال جریان الکتریکی از منبع تولید به مصرف کننده و محل های مختلف، ارتباط وسایل الکتریکی در داخل تابلوها و ارتباط بین دستگاه های الکتریکی و همچنین انتقال سیگنال های صوتی و تصویری و… آن هم در اشکال مختلف استفاده می نمایند.

سیم های برق به انواع سیم برق تک رشته (سیم مفتولی)، سیم های چند رشته ای (سیم برق افشان)، سیم برق نیمه افشان، سیم برق ارت و سیم برق کواکسیال و… تقسیم می گردند. که سیم برق لاکی هم یکی از انواع سیم برق می باشد و در بالا توضیحات لازم را ذکر نمودیم در مورد سیم برق لاکی، که با مطالعه ی مطالب گفته شده متوجه تفاوت سیم لاکی با سیم برق خواهید شد.

گردآوری شده توسط: ایران سیم لاک

11 دیدگاه برای “سیم لاکی چیست و تفاوت آن با سیم برق چیست؟

  1. بهرام تبریزی گفته:

    ممنون بابت مطلب مفیدتون. میخواستم بدونم سیم لاکی با قطر1میلیمتر برای استفاده در مدار هم تولید میکنید؟ مثلا مدار برد گوشی.

      • Farhad hoseyni گفته:

        سلام من مقداری سیم لاکی دارم و ته قرقره هرکدام ۱۰متر تا ۱۲متر مونده، ولی برای هرکلاف من حدودا ۱۵متر لازم دارم، ایا میشه این سیم هارو بهم متصل کرد و در سیم پیچ استفاده کنم؟ اگر امکانش هست راهنمایی کنید
        شماره من ۰۹۳۸۳۱۲۷۰۹۹ هست
        حتی اگر نیاز به پرداخت هزینه باشد، مشکلی نیست، بالاخره تجربه گرانبهاست و اسان به دست نیامده
        سپاس

        • Bakhoda گفته:

          سلام دوست عزیز. بابت سوالی که پرسیدید لطفا با این شماره (مدیر شرکت) تماس بگیرید، تا راهنمایی تون کنیم. 3355569–0912
          سپاس فراوان

  2. محمد مقدم گفته:

    سلام جنس روکش یا لاک چه چسبیه؟؟؟سیم مثلا ۰۲۵ تا چند درجه دما تحمل میکنه؟؟؟روکش سیم یا لاک چند درجه تحمل میکنه؟؟ممنون میشم جواب بدین

  3. esmaeel.heidari60 گفته:

    با درود و احترام میخواستم بپرسم حداقل وزنی ک برای خرید سیم میشه سفارش داد چقدره قربان

  4. Farhad hoseyni گفته:

    ایا میشود سیم لاکی را سرهم کرد و در سیم پیچی استفاده کرد؟چگونه؟
    سپاس

    • Bakhoda گفته:

      سلام دوست عزیز. بابت سوالی که پرسیدید لطفا با این شماره (مدیر شرکت) تماس بگیرید، تا راهنمایی تون کنیم. 3355569–0912
      سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *