آموزش جداسازی مس از پلاستیک

بازیافت ضایعات سیم مسی

زمانی که صحبت از بازیافت ضایعات الکترونیکی می شود، منظور از بازیافت تنها بازیافت طلا و نقره نیست، بلکه بازیافت موادی چون آهن، مس، آلومینیوم و پلاستیک ها نیز مد نظر میباشد. حال از میان فلزات پایه ای که در ضایعات الکترونیکی یافت میشوند، مس جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که مس و سیم لاکی علاوه بر گران قیمت بودنش، از فلزاتی مانند آلومینیوم و آهن ارزش بیشتری دارد و بیشترین استفاده در قطعات الکترونیکی همچون کامپیوتر، تلفن، کنسول های بازی ویدئویی، لباسشویی و … را دارا میباشد.

که این نوع قطعات الکترونیکی بیشترین و سریع ترین حجم از زباله را تولید میکنند و در ترکیبات خود دارای فلزات گران بهایی چون مس میباشند که باید بازیافت شوند. در این راهنما قصد داریم تا برخی روش های بازیافت فلز گرانبهای مس را به همراه چند نکته ی مهم برای شما بازگو کنیم، با ما همراه باشید…

خریدار-ضایعات سیم مسی
شماره تلفن خریدار ضایعات سیم مسی

انواع روش های جداسازی مس

بازیافت مس به معنی فرآیندی است که طی آن مواد مصرف شده به محصولات و مواد تازه به منظوره جلوگیری از به هدر رفتن مواد سودمند بالقوه، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و خاک و کاهش مصرف مواد خام است. در مقایسه با تولید خالص بسیاری از مواد فلزی و غیر فلزی، بازیافت مواد یکی از مراحل مهم در مدیریت مدرن کاهش مواد زائد است که شامل مراحل به هم پیوسته کم کردن، دوباره مصرف کردن و بازیافت است.

به زبان ساده تر بازیافت مس از زباله های الکترونیکی، به معنی خرد کردن قراضه ها و سپس شستن و صافی کردن مس به ترکیباتی چون نمک، برومین، آیوداید، اکسیژن، سدیم یا نیترات پتاسیم می باشد و فرآیندی است که از جدا کردن مس از قطعات غیر قابل استفاده و قدیمی الکترونیکی شکل می گیرد.

بازیافت مس از ضایعاتبازیافت به دو روش سنتی و مدرن انجام می ‌گیرد اما به دلایلی روش مدرن به روش سنتی ارجحیت دارد. در بازیافت سیم و کابل به روش سنتی مانند سوزاندن، آلودگی‌های بسیار بد زیست محیطی باعث دردسرها و خطرات بسیاری میشوند. امروزه این روش منسوخ شده است ولی متاسفانه هنوز هم در برخی کشورها و شهرها این روش مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اما در مقابل در روش مدرن بازیافت سیم و کابل، ماشین آلات صنعتی و دانش و فناوری‌ های روز دنیا علاوه بر حمایت از محیط زیست، باعث مقرون به صرفه ‌تر شدن بازیافت سیم و کابل و دیگر تولیدات قابل بازیافت شده است.

پیشنهاد مطالعه: سیم لاکی چیست؟

1- بازیافت و جداسازی مس به صورت دستی:

جداسازی مس به روش دستی یکی از ساده ترین روش ها است. که بیشتر توسط کارگاههای کوچک صورت میگیرد، بدین صورت که قطعاتی که از مس ساخته شده اند و یا حاوی مس هستند را به صورت دستی و با کمک ابزار آلاتی چون سیم چین و انبردست از ضایعات الکترونیکی جدا میکنند.

2- بازیافت مس به روش قالکاری:

یکی از روش های صنعتی و پر بازده بازیافت مس، روش قالکاری است که در کارگاههای متوسط و بزرگ در دنیا و حتی کشور خودمان استفاده میشود. در روش قالکاری بر خلاف روش بازیافت دستی میتوان مس های موجود در بردهای الکترونیکی و قطعات الکترونیکی مثل خازن ها و مقاومت ها را جدا نمود.

3- بازیافت مس به روش شیمیایی:

در برخی از روش های صنعتی که توسط کارخانه های بزرگ صورت میگیرد، تمامی ضایعات الکترونیکی بعد از جداسازی اولیه، خرد و آسیاب شده و سپس در اسید حل میشوند، بعد از بازیابی طلا و نقره و سایر فلزات گرانبها، مس را با روش های الکترووینینگ و یا سمنتاسیون از محلول اسیدی جدا میکنند. که این روش بازدهی بالایی نیز دارد و می تواند بخش بزرگی از مس به کار رفته در ضایعات و قطعات الکترونیکی را بازیافت نماید اما فقط در حجم صنعتی به صرفه است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش سیم پیچی موتور کولر

سیستم کارخانه بازیافت ضایعات سیم مسی
دستگاه بازیافت سیم مسی

چند نکته مهم که هنگام بازیافت صحیح سیم و کابل ها باید بدانید:

  1. دیگر روش‌ های سنتی مانند سوزاندن را کنار بگذارید و برای بازیافت سیم و کابل از روش های مدرن و استفاده از ماشین آلات بهره ببرید. چرا که این روش ها هم مقرون به صرفه هستند، هم آسیبی به محیط زیست نمی ‌زنند و هم اشتغالزایی می ‌کنند.
  2. توصیه می‌ شود برای بهره ‌مندی هر چه بهتر از خدمات پس از فروش و تعمیر ماشین آلات، این نوع ماشین آلات را از تولید کنندگان معتبر ایرانی خریداری نمایید. چرا که ممکن است هنگام کار و بازیافت مواد یکی از دستگاهها و یا قسمتی از آنها خراب شوند و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند.
  3. بیشتر دستگاه ‌های بازیافت وارداتی از کشور ایتالیا هستند و دارای فیلترهای گران قیمت بوده و تمیز کردن آنها نیز زمان ‌بر است. در برخی دستگاه ‌ها نیز کار باید با دستگاه واترجت انجام شود که باعث پایین آمدن زمان انجام کار مفید نیز می ‌شود. به همین دلیل بهتر است از فیلترهای موجود در کامیون‌ های پر تیراژ کشور استفاده نمود تا انجام کار آسان‌ تر و مفیدتر شود.
  4. سیم و کابل بازیافتی در روش مدرن و آسیاب کردن، 10% گران‌ تر و با کیفیت بالاتری به فروش می‌رسد.
  5. ضایعات سیم و کابل را هرگز به مقدار زیاد انبار نکنید؛ چرا که ممکن است باعث آتش سوزی غیر منتظره شود.
  6. تمام مواد اضافی روی سیم و کابل را قبل از بازیافت جدا کنید، زیرا وجود ناخالصی در محصول بازیافتی، کیفیت آن را کاهش می ‌دهد. (مانند سوکت ‌های سرسیم ‌ها و…)
  7. در ماشین آلات بازیافت، قسمتی وجود دارد که به عنوان سیستم جمع آوری گرد و غبار کاربرد دارد و شما باید از کارکرد صحیح آن آگاهی داشته باشید. چرا که می تواند در تشخیص خالص بودن و ناخالص بودن مواد بازیافتی نهایی کمک زیادی به شما بکند.
  8. سعی کنید مس‌ های آسیاب شده از بازیافت سیم و کابل را به صورت فشرده درآورید، چون این کار باعث سهولت در جابه‌جایی، حمل و نقل و استفاده راحت تر از آن می ‌شود.
یک مدل از سیم مسی برای بازیافت
سیم مسی برای بازیافت

گردآوری شده توسط: ایران سیم لاک

7 دیدگاه برای “آموزش جداسازی مس از پلاستیک

  1. مرتضی امینی گفته:

    مطلب مفیدی بود. اطلاعات خوبی داشت. ما تو کارگاهمون از روش دستی استفاده میکنیم یککم سخته ولی غیرممکن نیست از پسش بر میایم با بچه ها.

  2. حضرت شایق گفته:

    سلام با تقدیم احترامات خدمت شما .
    میخواهم بدانم طریقه استفاده جداسازی مس از پلاستیک چگونه است آیا می‌توانیم دستگاه آنرا بخریم

  3. سام گفته:

    جواب نمیدین ک دیدگاه بزاریم یا سوال کنیم آیا خوود روکش سیم هم ضایعاتی‌ها یا بزیافتی‌ها میخرن؟

    • Bakhoda گفته:

      سلام دوست عزیز. بابت سوالی که پرسیدید لطفا با این شماره (مدیر شرکت) تماس بگیرید، تا راهنمایی تون کنیم. 3355569–0912
      سپاس فراوان

  4. یزدان گفته:

    سلام. این سایت رو نمیدونم کدوم ناشی واستون قالب سازی کرده…لطف کنید بهش بگید بخش نظرات رو اینبار روی کد نویسی غیر فعال کنند…مردم مسخره و بازیچه شما نیستن که ..
    فکر کردید کی هستید که هر کس کامنت میده کشک هم بحساب نمیارید
    …این چه رفتاریه دارید؟ چرا فکر میکنید با این رفتارتون مردم بهتون اعتماد خواهند کرد….
    من سریع رد میکنم این خلق و خوی خود بزرگ بینانه رو…
    در ضمن داری جواب میدی رو غرور فقط کامنت منو جواب نده اول سوال بقیه بعد جواب من تا بدونم اینبار با چه صراحتی باید بنویسم…سخخخخخت در خدمتتون خواهم بو د اسم و رسم من حقیقی حقیقیه.✋

    • Bakhoda گفته:

      سلام دوست عزیز. در خصوص جواب دادن به نظرات باید بگم که یک بحث تخصصی پیش میاد که به دلیل راهنمایی درست و به اشتباه ننداختن کاربر باید منتظر جواب از شرکت باشیم. ما تمامی نظرات رو برای مدیر شرکت میفرستیم ولی به دلیل مشغله زیاد، دیر جواب میدن. به محض پاسخگویی جواب را ارسال میکنیم. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *