مس در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟

مس در صنایع مختلف چه کاربردی دارد

فلز مس از زمان های گذشته تا به امروز از پرکاربردترین ها محسوب می شود به همین دلیل این فلز منحصر به فرد از جایگاه بسیار ویژه و خاصی در میان سایر فلزات برخوردار می باشد. مس، به دلیل دارا بودن ویژگی‌ هایی چون رسانای الکتریکی و حرارت بالا و دوام و پایداری در برابر خوردگی، خمش و خزش، در صنایع گوناگون کاربرد دارد.

همچنین این فلز با عناصری همچون روی، قلع، نیکل و آلومینیوم، به سادگی تشکیل آلیاژ می ‌دهد. چرا که این فلزات باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی به آلیاژ مس می ‌شوند که بر رنگ نهایی محصول نیز تاثیر گذارند.

از مهمترین ویژگی های فلز مس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قابلیت خارق العاده هدایت جریان برق و گرما، قابلیت چکش کاری و ماشین‌کاری، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام کششی، خاصیت آلیاژی و قابلیت چشمگیر شکل پذیری.

مهمترین موارد مصرف مس در صنایع گوناگون چیست؟

مهمترین موارد مصرف مس

استفاده از مس در صنعت ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی از فلزات گوناگون استفاده می شود که هر کدام مزایا و قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند. مس نیز از جمله فلزاتی است که در دنیای مدرن امروز به یک ماده قابل توجه برای معماران و طراحان داخلی تبدیل شده و از آن هم برای نمای خارجی ساختمان و هم دکوراسیون داخلی استفاده می کنند. چرا که این ماده از شکل پذیری بسیار بالایی برخوردار است، لذا در ساخت اشیاء دکوراتیو، انواع مجسمه، جواهرات، وسایل روشنایی، ظروف آشپزخانه و … مورد استفاده قرار می گیرد.

حال آنچه که طراحان را به سمت این فلز جذب می کند (تضاد بین بافت سرد و رنگ گرم مس) می باشد. رنگ مس در طیف های نارنجی و قرمز مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهر پر زرق و برق و نمای متالیک آن توجه همگان را به خود جلب می کند و به همین علت آن را به یک فلز محبوب از نظر زیبایی و جذابیت در بین سایر فلزات تبدیل کرده است.

همچنین بيشترين شكل مصرف مس در بخش صنايع ساختماني، در قالب انواع لوله نظیر لوله براي آب سرد و گرم، سيستم هاي حرارت مركزي و خطوط انتقال نفت و گاز، انواع بست هاي لوله ‌كشي نظير بست لوله ‌ها، دريچه ‌ها، بست های گازی و … می باشد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش بازیافت سیم مسی

مصارف مس در صنعت

مصارف مس در صنعت برق و الکترونیک

مهمترین موارد مصرف فلز مس در صنایع برق و الکترونیک (حدود ۴۶ درصد) می باشد آن هم به دلیل ویژگی هایی چون رسانایی دمایی بالای مس، مقاومت مس در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و قابلیت استفاده گسترده آن در شبکه های برق، که این فلز را به یکی از ایده آل ترین فلزات برای سیم کشی الکتریکی تبدیل کرده است.

باس بارها (رسانای متصل کننده سیم های با سطح ولتاژ برابر و هم فاز)، رساناهایی که برق را توزیع می کنند، ترانسفورماتورها و سیم پیچ ها همگی به خاصیت رسانایی مس نیاز دارند. همچنین فناوری هایی نظیر رایانه، تلویزیون، تلفن همراه و دستگاه های الکترونیکی قابل حمل در دهه های اخیر به مصرف کننده های اصلی مس تبدیل شده اند.

کاربرد مس در صنعت کشاورزی

این را بدانید که کمبود مس در خاک باعث اثرات منفی بروی رشد گیاهان خواهد شد مثلا تیره شدن گیاهان، چروکیده شدن برگ ها و خشکیده شدن آنها. حال ماده مغذی مس برای همه بافت های زنده ضروری است از جمله حیوانات و گیاهان، که به این ماده نیاز دارند. تغذیه خاک با کودهای شیمیایی و مواد حاوی مس برای اصلاح و حاصل خیز شدن خاک هایی که دچار کمبود مس هستند صورت می گیرد که برای رفع کمبود این ماده مغذی از سولفات مس استفاده می کنند. همچنین مس برای سلامت حیوانات نیز مهم است چرا که به تولید هموگلوبین خون آنها کمک می کند.

مصارف مس در صنعت حمل و نقل

اجزای اصلی هواپیماها، قطارها، اتومبیل ها و قایق ها، رادياتور، لنت و لوله ترمز، ياتاقان، بوكش، كاربراتور، خطوط روغن، لوكوموتيو ديزلي، ترن برقي، تراموا و دستگاه هاي مخصوص سوئيچ كردن و فرستادن علائم همگی به خاصیت الکتریکی و حرارتی مس وابسته هستند.

رادیاتورهای مسی و برنجی و کولرهای روغنی از دهه 1970 به عنوان استاندارد صنعتی در اتومبیل ها استفاده شده اند.

اخیرا نیز استفاده روز افزون از قطعات الکترونیکی شامل سیستم های ناوبری آنبورد، سیستم های ترمز ضد قفل و صندلی های حرارتی باعث افزایش تقاضای فلز مس در این بخش ها شده است.

پیشنهاد مطالعه: سیم لاکی چیست؟

از دیگر مصارف مس میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

صنایع نظامی (پوکه فشنگ، گلوله توپ و…)، صنایع کشتی سازی، تولید ظروف آشپزی و حرارتی نظیر قابلمه و تابه ها و همچنین واحدهای تهویه هوای مطبوع، سینک های حرارتی و…، فلزات قيمتي، مبلمان، دكوراسيون و ضرب سكه‌ های پول، توليد وسايل ايمني از جمله وسايل مربوط به اطفاء حريق و ديگر وسايل آتش نشانی، كاربرد مس در صنعت كاغذ سازي، ساعت و ساعت مچی به دلیل غیر مغناطیسی بودن مس، آلات موسیقی و … .

آلياژهای مس

يكي از مهمترین مشخصات مس توان آلياژدهي پردامنه آن با فلزات گوناگون می باشد و از محدود فلزاتي است كه به صورت خالص بيش از آلياژ مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله آلیاژهای متداول این فلز برنج، برنز، مس-نیکل، مس-نیکل-نقره و مس سرب دار است.

نتیجه اینکه

دانستیم که استفاده از این فرآورده در اکثر صنایع نظیر صنایع برق و الکترونیک، صنایع ساختمانی، صنایع کالاهای مصرفی، صنایع تولید ماشین آلات صنعتی، صنعت حمل و نقل و صنایع نظامی از پرکاربردترین ها می باشد.

گردآوری شده توسط: فروشگاه ایران سیم لاک

1 دیدگاه برای “مس در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟

  1. الله یاری گفته:

    مطلب خوبی بود جالب‌تر از همه برا من این بود که نمیدونستم از مس در صنعت کشاورزی هم میشه بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *