چرا از مس در سیم کشی ساختمان استفاده میشود؟

مس در سیم کشی ساختمان

مس؛ یکی از عناصر شیمیایی مهم شناخته شده با نماد اتمی Cu و شماره اتمی 29 در جدول تناوبی است. که از دهه های گذشته و یا شاید بتوان گفت از زمان اختراع آهنربای الکتریکی و تلگراف طرفداران زیادی پیدا کرد و با داشتن مزایایی چون رسانایی خوب، نقطه ذوب بالا، چکش خواری، چگالی بالا و استحکام بالا توانست پا به عرصه دنیای صنعت و تکنولوژی بگذارد.

این عنصر شگفت انگیز کاربری های زیادی دارد که از جمله میتوان به استفاده از آن در تولید و توزیع برق، انتقال قدرت، مخابرات، مدار الکترونیکی و انواع بی شماری تجهیزات الکتریکی اشاره نمود که بیشترین سهم استفاده را در سیم کشی ساختمان دارد. در همین راستا قرار است در این مطلب به بحث درباره ی اهمیت استفاده از مس در سیم کشی ساختمان ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید…

اهمیت استفاده از عنصر مس در برق کشی ساختمان ها

عنصر مس، جزو فلزاتی است که از گذشته تا کنون خیلی مورد توجه بوده است و علاوه بر اینکه از این فلز قرمز در لوله کشی و صنعت برق کشی ساختمان بهره می برند به دلیل شکل پذیری بسیار بالایی که دارد در ساخت اشیاء دکوری، وسایل روشنایی، انواع مجسمه و جواهرات، ظروف آشپزخانه و … نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه پیدایش مس

مس فلزی است که نسبت به فلزهای دیگر برای سیم های الکتریکی ارجحیت دارد. دلیل آن هم برمیگردد به رسانای الکتریکی خوبی که دارد و هادی خوبی برای برق است. در همین راستا تقریباً نیمی از کل مس تولید شده برای ساخت سیم های الکتریکی و کابل های سیم کشی استفاده میشود.

مس در برق کشی

مهمترین مزایای استفاده مس در برق کشی

مس، فلزی عالی برای رسانای برق است چرا که سیم و کابل های تولید شده از عنصر مس می توانند جریان الکتریکی نسبتاً بیشتری را در هر قطر سیم حمل کنند. مس و آلیاژهایی که از آن ساخته می شوند دارای خواص شیمیایی مطلوبی هستند یعنی از مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی و شرایط نامساعد جوی هوا و … برخوردارند.

مقاومت بالایی در برابر اسیدهای آلی و غیر آلی، محلول های نمکی، هالوژن ها، یون های آمونیاک و … دارند و واکنش پذیری شیمیایی آن ها بسیار پایین است. اکثراً با طراحی ها و کاربری های ساختمان ها مثل استفاده از آنها در برق کشی و لوله کشی و … سازگار بوده و از قیمت مناسبی نیز برخوردارند.

همچنین این عنصر جالب می تواند درخشش گرما بخش بی نظیری داشته باشد یعنی با ظاهر پر زرق و برق خود، میتواند نور را منعکس کرده و زیبایی ببخشد به همین منظور از ترکیب این فلز با برنج و نقره برای دکوراسیون داخلی خانه ها استفاده میکنند. مس می تواند یک ماده ضد قارچ نیز باشد به زبان ساده تر امکان رشد میکروب ها بر روی این ماده وجود ندارد به همین دلیل در مکان هایی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی در اجزاء مختلف می توان از آن بهره برد.

بیشترین موارد کاربردی مس در صنایع مختلف

تمامی موارد و مزایایی که در بالا ذکر شد باعث شده از این عنصر در صنایع شیمیایی و غذایی، برای ساخت ابزارهای دقیق در صنعت کشتی سازی و خودروسازی و مصارف مختلف در ساختمان سازی، وسایل موسیقی، ساخت لوازم خانگی و وسایل تزئینی، ساخت قطعات کامپیوتر، ساخت کابل و جعبه تقسیم، تولید پیچ و مهره ها و … استفاده های گسترده ای شود.

پیشنهاد مطالعه: جداسازی مس از پلاستیک

در نهایت

باید گفت که مس به دلایل محکم و مختلفی که در بالا به هر یک از آنها اشاره کردیم مثل رسانای الکتریکی خوب، انعطاف پذیری و مقاومت بالا، ارزان بودن و خیلی عوامل دیگر توانسته است با کمک به دستگاه های زیادی در تولید و ساخت شان، به زندگی روزمره بشریت سرعت بخشیده و فلزی محبوب بین کارگزاران صنایع محسوب شود.

گردآوری شده توسط: فروشگاه ایران سیم لاک

1 دیدگاه برای “چرا از مس در سیم کشی ساختمان استفاده میشود؟

  1. ثریا گفته:

    سلام وقت بخیر. به چه دلیل از مس سیم مسی درست می کنند.
    برای تحقیق در دانشگاه میخواستم بدونم.
    ممنون میشم بهم توضیح بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *