آموزش سیم پیچی موتور کولر

آموزش سیم پیچی دینام پمپ موتور کولر

میتوان گفت که کولرهای گازی به نوبه ی خود دارای محاسن بسیار زیادی هستند و عموم مردم می توانند به سادگی از آن استفاده کنند اما قیمت بالای آن باعث شده است که افراد زیادی به استفاده از کولرهای آبی رو بیاورند.

حال مهمترین قطعه کولر آبی یا به زبان ساده تر قلب تپنده ی کولر، موتور الکتریکی آن می باشد. که اگر موتور الکتریکی کولر بسوزد، به هر دلیلی، چه کار باید کرد؟

آیا تعمیر و سیم پیچی دوباره موتور کولر راهکار مناسب تری است یا تعویض آن و خریداری یک موتور الکتریکی نو؟ شاید موضوع سیم پیچی موتور کولر یک بحث فنی باشد و به داشتن دانش و مهارت تخصصی نیاز باشد، اما بد نیست درباره آن بیشتر بدانیم تا بتوانیم در صورت لزوم درباره تعمیر یا تعویض موتور الکتریکی کولر بهتر تصمیم ‌گیری کنیم.

آموزش سیم پیچی دینام کولر آبی

در این راهنما قصد داریم تا نحوه ی سیم پیچی کولر را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

علت سوختن موتور کولر آبی

علت های سوختن موتور کولر آبی چیست؟

بهتر است قبل از آموزش سیم پیچی موتور کولر، علت های سوختن آن را بدانیم که از جمله دلایل سوختن موتور کولر به موارد زیر میتوانیم اشاره کنیم:

یکی از دلایل سوختن موتور کولر آبی، بی آب کار کردن کولر آبی و گرم شدن هوای درون فضای کولر است.

  •  آلودگی و یا خاك گرفتن یاتاقان کولر میتواند باعث قفل کردن یاتاقان شود و به این علت باعث سوختن موتور کولر آبی شود.
  •  عدم تعادل بار، خم شدن، كوپلینك نامناسب هم میتواند باعث سوختن موتور کولر بشود.
  • روغن کاری نکردن به موقع قطعات کولر آبی هم میتواند دلیل دیگر سوختن سیم پیچی کولر شود. زیرا سبب بالا رفتن اصطکاک میشود.
  • نوسانِ برق هم میتواند یکی دیگر از عوامل سوختن سیم پیچی کولر آبی باشد.

در آخر نتیجه این می شود که هر زمان به دلایل گفته شده موتور کولر بسوزد، در این زمان است که موتور کولر نیاز به سیم پیچی دوباره موتور کولر و یا تعویض آن با یک موتور الکتریکی نو دارد.

پیشنهاد مطالعه: سیم لاکی چیست؟

آموزش گام به گام سیم پیچی کردن موتور کولر:

موتور الکتریکی کولر سیستم مکانیکی نسبتا ساده ‌ای دارد، اما سیم پیچی دوباره آن کاری است که می‌ بایست توسط متخصصان حرفه‌ ای انجام شود. موتورهای الکتریکی مورد استفاده در کولرها با ویژگی ‌های گوناگون و الگوهای سیم پیچی متفاوتی به بازار عرضه می‌ شوند، ولی روند سیم پیچی مجدد آنها روی هم رفته شامل سه مرحله است:

آموزش سیم پیچی کردن موتور کولر

گام ۱: باز کردن و پیاده‌ سازی قطعات موتور و خارج نمودن سیم پیچ:

ابتدا بهتر است که سطح میز کار را با یک تکه پارچه تمیز کنید، زیرا سطح کار باید عاری از گرد و خاک و براده ‌های فلزی باشد. موتور الکتریکی را روی میز قرار دهید و پیچ‌ های آن را باز کنید. می ‌توانید بعد از باز کردن موتور اجزای داخلی آن را ببینید که شامل: استاتور (استوانه فولادی ثابت که اجزای درونی موتور را احاطه می‌ کند)، آرمیچر یا روتور (قطعه‌ ای شبیه یک یاتاقان کوچک در مرکز ساختار موتور) و سیم ‌پیچی‌ها (سیم‌ های مسی پیچیده شده پیرامون استاتور که انرژی الکترومغناطیسی را به روتور منتقل کرده و سبب چرخش آن می‌ شوند) می باشد.

بعد از آن می توانید آرمیچر را با دست از استاتور خارج نمایید. یادتان باشد که حتما از دستکش محافظ استفاده نمایید و حواستان باشد که براده ‌ها و قطعات فلزی به دلیل خاصیت مغناطیسی استاتور و بدنه جذب آن نشوند.

سر صاف پیچ گوشتی را زیر شیارهای فلزی قرار داده و آن را به آرامی به سمت بالا بکشید چرا که باعث میشود شیارها بازتر شده و سیم ‌های پیچیده شده شل شوند. دقت کنید که به شیارها آسیبی وارد نشود تا بعدا در هنگام سیم پیچی موتور کولر دچار مشکل نشوید. تعداد سیم های هر کویل را بشمارید تا سیم پیچی جدید با ساختار اصلی مطابقت داشته باشد و سپس سیم ها را با قیچی سیمبر ببرید.

پس از خارج نمودن سیم ‌پیچی‌ های قدیمی به طور کامل، نوبت به عایق ‌بندی می ‌رسد. بدین معنی که عایق سیم قدیمی را با سیم ‌چین از شیارها خارج کرده و گرد و خاک موجود در شیارها را پاک کنید. کاغذ عایق را به اندازه شیار ببرید و هر تکه کاغذ را به آرامی درون شیارها جای دهید. البته اگر کاغذ عایق قدیمی همچنان سالم است، نیازی به جایگزینی آن با عایق جدید نیست.

گام ۲: سیم پیچی مجدد:

حال میتوانید سیم پیچی مجدد را با استفاده از سیم ‌ها با ضخامت و تعداد مشابه و با پیروی از الگوی سیم ‌پیچ قبلی شروع کنید.

این را بهتر است بدانید که در صورت مطابقت نداشتن با الگوی سیم پیچی اصلی و محکم و فشرده نکردن کلاف ‌ها به طور دقیق موتور الکتریکی کار نخواهد کرد. وقتی هر بخش از سیم پیچی را به پایان می ‌رسانید، شیارهای روی کلاف را به سمت پایین بیاورید. این کار کمک می ‌کند کلاف ‌های پیچیده شده در طول فرآیند سیم پیچی موتور کولر سر جای خود باقی بمانند.

سرهای آزاد اولین و آخرین کلاف را به نخستین شیار متصل کنید. لبه ‌های این شیار را با دو سیم محکم ببندید. بدین ترتیب مدار کامل می‌ شود و سیم پیچ داخل موتور می ‌تواند جریان انرژی را بین ژنراتور و آرمیچر برقرار کند. اکنون موتور را سرهم  بندی کنید، آن را به برق وصل نموده و عملکرد آن را بررسی کنید.

گام ۳: اجرای وارنیش (شارلاک):

در صورتی که گام ۲ با موفقیت انجام شود، نوبت به اجرای شارلاک، وارنیش یا لاک زدن موتور می ‌رسد. که برای این کار لازم است دوباره درپوش و محور موتور را باز نموده و سیم پیچی داخل آن را چک کنید. پس از برطرف کردن ایرادهای احتمالی، استاتور را در گرمکن گرم نمایید و لاک یا وارنیش (وارنیش چیست) مورد نظر را آماده کنید.

پس از گرم شدن موتور تا دمای مطلوب، آن را از گرمکن خارج نموده و در ظرف پر از لاک فرو ببرید تا لاک به خوبی میان سیم ‌ها نفوذ پیدا کند. سپس، موتور را از ظرف وارنیش خارج نموده و به مدت چند ساعت در گرمکن حرارت دهید. در پایان، موتور را از گرمکن خارج کنید و بگذارید سرد شود.

کاهش مصرف انرژی الکتریکی و افزایش عمر کولر

روشهایی که می تواند به کاهش مصرف انرژی الکتریکی و افزایش عمر کولر کمک کند:

در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز بپرهیزید و تا حد امکان سعی کنید از دور کند (آرام) کولر استفاده کنید تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود.

برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره و درها را با نوارهای درزگیر عایق بندی کنید. استفاده از تهویه ی طبیعی در هنگام شب و درزبندی منازل در طول ایام گرم بسیار موثر خواهد بود.

بهترین درجه ی حرارت منزل در تابستان بین 18 تا 22 درجه ی سانتی گراد است. از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خود خودداری کنید.

از استفاده ی بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق، سماور، لامپ های متعدد و… که باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می دهد جدا خودداری نمایید. دقت داشته باشید که تعمیر و یا تعویض موتور الکتریکی کولر کاری تخصصی است و انجام آن هم بدون داشتن دانش، تجربه و مهارت کافی به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود. بنابراین جهت رفع ایرادهای احتمالی، راه اندازی و یا سرویس کولر حتما از متخصصان این کار کمک بگیرید.

گردآوری توسط: ایران سیم لاک

3 دیدگاه برای “آموزش سیم پیچی موتور کولر

  1. امیرعلی گفته:

    به کارهای فنی علاقه دارم. رشته امم فنی هستش. مطلب اموزنده ای بود خیلی استفاده کردم ازش. دمتون گرم.

  2. یوسف ویسی گفته:

    سلام اینجانب یوسف ویسی من به کارفنی خیلی علاقه وافر دارم امیدوارم دراین کارم موفق باشم

  3. محمدرضا گفته:

    درود برشما. موتور کولر ما سوخته و بدلیل هزینه ی بالای سیم پیچی و تعمیر مجبورم خودم انجامش بدم. تجربه ای ندارم ولی کمی فنی هستم.. اون جمله ی بهیچ وجه اگر متخصص نیستید و تجربه ندارید اینکارو انجام ندین خیلی اذیت کننده بود. ? ولی ایکاش همراه مطلب از چندتا عکس هم استفاده میکردین که افرادی مثل من استفاده ی کامل ببرن. بهرحال ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *